Onderzoek Indeed: aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe

Amsterdam, 19 april 2018 Er is een groeiende belangstelling voor het milieu in de media en consumentenwereld. De aandacht voor duurzaamheid in politieke verkiezingsprogramma’s groeit, elektrische scooters en auto’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken en vegan-kookboeken gaan als warme broodjes over de toonbank. Daarnaast wordt op 22 april 2018 wereldwijd de (jaarlijks terugkerende) Dag van de Aarde gevierd, waarbij op positieve wijze aandacht gevraagd wordt voor de wereldproblematiek rondom natuur, milieu en klimaatverandering. De trend om bewust bezig te zijn met het milieu, zet zich ook voort bij de zoektocht naar een baan. In de afgelopen drie jaar is het aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen flink toegenomen. Dat blijkt uit eigen data van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. Met groene banen worden banen in de duurzaamheid- en milieusectoren bedoeld.  

Indeed analyseerde eigen data en keek specifiek naar ‘groene’ zoektermen waar het vaakst op is gezocht in de periode tussen 1 oktober 2014 en 1 oktober 2017. Op basis hiervan stelde Indeed een top 10 samen met de meest gebruikte zoektermen. Deze staan op volgorde van percentage dat er meer is gezocht op een specifieke zoekterm in die specifieke periode. Zo is er bijvoorbeeld op de zoekterm ‘groen natuur’ 1,325.8 procent meer gezocht in oktober 2017 dan in de drie jaar daarvoor.

278293 indeed%20green%20jobs%20 %20dutch%20top%2010%202 995fe3 original 1524129721

Groen en duurzaam

De zoekterm die veruit het meest in populariteit is gestegen, is ‘groen natuur’: in 2017 werd er in vergelijking met 2014 meer dan zestien keer zo vaak naar deze zoekcombinatie gezocht. Hoewel de term ‘duurzaamheid’ in 2014 ook al erg populair was, is deze in drie jaar tijd bijna verviervoudigd en werd ook hier in 2017 het vaakst naar gezocht. Een opvallende zoekterm in de top 5 is ‘stage duurzaamheid’, wat suggereert dat jongeren al tijdens hun studie bezig zijn met een groene/duurzame toekomst. Een andere interessante observatie is, dat een groene baan binnen een breed scala van ervaringsniveaus en sectoren populair is: er wordt, onder andere, gezocht naar stages, juniorfuncties, managerfuncties en technische functies.

In de praktijk is de toenemende populariteit van ‘groene’ banen tevens goed merkbaar. Zo heeft een beroep als boswachter de laatste tijd flink aan populariteit gewonnen, merkt Staatsbosbeheer. In 2017 kreeg zij tal van brieven binnen voor een vacature als boswachter op Terschelling. Bovendien is volgens cijfers van het CBS het aanbod van banen in bijvoorbeeld de milieusector en duurzame-energiesector de laatste jaren aanzienlijk gegroeid.

Sander Poos, Managing Director Benelux van Indeed: “De algehele interesse in het milieu en duurzaamheid groeit. Dat zien we terug in nieuws over bijvoorbeeld de voedselindustrie, politiek en consumentengedrag. De data van Indeed laten zien dat deze trend ook zichtbaar is op de arbeidsmarkt. Een mogelijke verklaring is, dat steeds meer bedrijven ‘groen’ gaan werken, omdat die vraag er nu eenmaal vanuit de consument is. En die landelijke aandacht inspireert natuurlijk ook werkzoekenden.”

###

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country