VTKE pleit voor vrije keuze eindapparatuur

Bondgenootschap van fabrikanten steunt de beleidsregel ‘Netwerkaansluitpunt’ die grote voordelen heeft voor consumenten en bedrijven

Amsterdam, 13 maart 2018- In december 2017 kwam het ministerie van Economische Zaken en Klimaat met een voorstel voor de beleidsregel ‘Netwerkaansluitpunt’. De beleidsregel maakt duidelijk dat consumenten en bedrijven zelf kunnen bepalen welke eindapparatuur – zoals modems en routers – op het netwerk van hun telecomaanbieder worden aangesloten.

Het ministerie bood geïnteresseerde partijen de kans om via een internetconsultatie op de beleidsregel te reageren. Sinds half februari 2018 is deze consultatie gesloten. Het Verbund der Telekommunikations-Endgerätehersteller (VTKE) heeft positief gereageerd op de beleidsregel. Dit in tegenstelling tot de telecomaanbieders, die technische bezwaren tegen de vrije keuze van eindapparatuur aanvoeren.

Het VTKE ziet echter geen technische redenen om de keuzevrijheid van netwerkapparatuur voor consumenten en bedrijven in Nederland te beperken. Integendeel: het bondgenootschap is ervan overtuigd dat de keuzevrijheid de markt zal stimuleren door middel van gezonde concurrentie, resulterend in innovatievere producten van hogere kwaliteit, waarvan de eindgebruiker uiteindelijk profiteert. Daarnaast kan de keuzevrijheid een antwoord zijn op de problemen die eindgebruikers nu ervaren met verplichte afname van een netwerkapparaat van hun telecomaanbieder, zoals issues rondom databescherming, privacy, IT-security en netwerkneutraliteit.

Het VTKE onderstreept dat een soortgelijke regeling in Duitsland tot zeer positieve resultaten heeft geleid. Sinds augustus 2016 kunnen Duitse consumenten en bedrijven hun eigen apparaten op het netwerk van hun telecomaanbieder aansluiten. Dit heeft niet geleid tot een negatieve impact op de veiligheid van de netwerken, zoals door sommigen werd voorspeld en nu ook door de Nederlandse telecomaanbieders wordt gesuggereerd. In plaats daarvan profiteren Duitse eindgebruikers nu van alle mogelijkheden van de keuzevrijheid. Daarnaast zijn consumenten in de Verenigde Staten al jaren vrij om naar een elektronicawinkel te gaan en binnen deze categorie hun eigen eindapparatuur te kiezen – een situatie die al die tijd al goed werkt.

Clemens Matern, Head of Product Management bij Auerswald: “Als de beleidsregel halverwege 2018 inderdaad wordt ingevoerd, zijn internetproviders nog steeds in staat hun klanten te voorzien van eindapparatuur. Wat er verandert, is dat particuliere en commerciële eindgebruikers een extra optie krijgen, namelijk dat ze ook zelf een netwerkapparaat kunnen aanschaffen. Deze optie sluit aan op de Europese regelgeving waarin staat dat eindgebruikers de mogelijkheid moeten hebben om te kiezen welke netwerkapparatuur het best past bij hun kwaliteits- en functionaliteitsbehoeften. Daarom verwelkomen wij dit initiatief van de Nederlandse regering met open armen.”

274725 deelnemers vtke 8c48f7 original 1520931506

Over VTKE

Het VTKE (Verbund der Telekommunikations-Endgerätehersteller/Alliance of Telecommunications Terminal Equipment Manufacturers) is een bondgenootschap van grotendeels middelgrote bedrijven die actief zijn in Europa. Het VTKE heeft campagne gevoerd voor de verdere liberalisering van de telecommunicatiemarkt in het algemeen, en specifiek voor de keuzevrijheid van eindapparatuur zoals modems en routers. 

Ga voor meer informatie naar de website van de VTKE.

VTKE (Verbund der Telekommunikations-Endgerätehersteller)

Progress Communications

Stella Jansen

+31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country