Accenture-onderzoek Internationale Vrouwendag: slechts 34 op de 100 managers in Nederland zijn vrouw

‘Getting to Equal 2018’-onderzoek brengt 40 belangrijke factoren in kaart, die gendergelijkheid stimuleren en de loonkloof kunnen verkleinen

Amsterdam, 7 maart 2018 – Nieuw onderzoek van Accenture brengt 40 factoren op de werkvloer in kaart, die bijdragen aan een gelijkwaardige bedrijfscultuur. Het onderzoek, onderdeel van het ‘Getting to Equal 2018’-rapport, gaat in op de meest effectieve maatregelen die managers kunnen nemen om vooruitgang op het gebied van gelijkheid te versnellen en de loonkloof tussen mannen en vrouwen te helpen dichten. Vandaag de dag zijn slechts 34 op de 100 managers vrouw, terwijl die verhouding in de VS 65 tegenover 100 is.

Het onderzoek dat Accenture in het kader van Internationale Vrouwendag deed, werd afgenomen onder ruim 22.000 werkende mannen en vrouwen in 34 landen – inclusief meer dan 700 respondenten in Nederland. Zij werden gevraagd naar hun perceptie van factoren die bijdragen aan hun bedrijfscultuur. Het onderzoek werd aangevuld met interviews en een gedetailleerde analyse van gepubliceerde data over een reeks personeelskwesties.

“Het onderzoek toont aan dat werken aan een cultuur van gelijkwaardigheid essentieel is voor het bereiken van gendergelijkheid. Dat begint aan de top. Om vrouwen te helpen zich in hun loopbaan te ontwikkelen, moeten gendergelijkheid en duidelijke diversiteitsdoelstellingen strategische prioriteiten vormen voor het management”, zegt Manon van Beek, Country Managing Director van Accenture Nederland. “Het is van groot belang dat bedrijven een omgeving creëren, waarin werknemers succesvol kunnen zijn op zowel professioneel als persoonlijk vlak, waar ze zichzelf kunnen zijn en zich thuis voelen.”

Accenture’s onderzoek toont aan dat iedereen profiteert in bedrijven waar de 40 factoren die een bedrijfscultuur van gendergelijkheid creëren, het meest voorkomen:

  • In zowel de VS als Nederland is 98 procent van de werknemers tevreden met de ontwikkeling van zijn of haar carrière.
  • In de VS streeft 90 procent van de werknemers naar een promotie, in Nederland is dat 95 procent van de werknemers.
  • 89 procent van de werknemers in de VS streeft ernaar senior manager of directeur te worden binnen de organisatie, in Nederland is dat 95 procent van de werknemers.

Werknemers hebben bovendien meer kans om zich te ontwikkelen:

  • Vrouwen hebben in Nederland 44 procent meer kans om zich te ontwikkelen tot manager of hoger, en bijna 300 procent – dus drie keer meer – kans zich te ontwikkelen tot senior manager/directeur of hoger. In de VS ligt dit aantal vijf keer hoger.
  • Mannen hebben in Nederland 27 procent meer kans om zich te ontwikkelen tot manager of hoger, en 152 procent meer kans om zich te ontwikkelen tot senior manager/directeur of hoger.

Terwijl zowel vrouwen als mannen vooruitgang boeken binnen de bedrijven waar de 40 factoren gemeengoed zijn, hebben vrouwen het meest te winnen. Als de 40 factoren in elke werkomgeving zouden voorkomen, dan zou dat een aantal gevolgen hebben:

  • Er zouden 78 vrouwelijke managers zijn op iedere 100 mannelijke managers in Nederland. In de VS is die verhouding op dit moment 65 tegenover 100, in Nederland zijn vandaag de dag slechts 34 op de 100 managers vrouw. 
  • Het salaris van vrouwen zou toenemen met 52 procent in zowel de VS als in Nederland.
  • In de VS kunnen vrouwen tot 20.000 dollar extra verdienen per jaar, in Nederland is dat 35.109 dollar per jaar.
  • Vrouwen in de VS zouden 94 dollar kunnen verdienen voor elke 100 dollar die mannen verdienen. Dit helpt om de loonkloof te dichten en de totale inkomsten van vrouwen landelijk met 202 miljard dollar te vergroten. In Nederland zouden vrouwen 92 dollar kunnen verdienen voor elke 100 dollar verdiend door mannen, waarmee de totale inkomsten van vrouwen in ons land met 11,8 miljard dollar zouden toenemen.

Het onderzoek borduurt voort op onderzoek van Accenture in 2017 naar hoe digitale vaardigheden en technologie de gendergelijkheid op de werkvloer kunnen vergroten. Het meest recente onderzoek zet de veertien belangrijkste factoren op een rij, die bewezen hebben de ontwikkeling van werknemers te beïnvloeden in drie categorieën: krachtig leiderschap, brede aanpak en een stimulerende omgeving. Een aantal belangrijke Nederlandse bevindingen in deze drie categorieën op een rij.

  • Krachtig leiderschap: vrouwen zitten ruim twee keer zo snel op het juiste spoor in organisaties waar managementteams verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van genderdiversiteit (19 procent in Nederland, vergeleken met 10 procent in de Verenigde Staten). Bovendien geeft 84 procent van de Nederlandse respondenten aan dat de hoeveelheid vrouwen in seniormanagementposities toegenomen is over de afgelopen vijf jaar, in vergelijking met 38 procent in de Verenigde Staten.
  • Brede aanpak: betrokkenheid bij een vrouwennetwerk hangt samen met de ontwikkeling van vrouwen, maar de meerderheid (51 procent) van de ondervraagde vrouwen werkt voor een bedrijf waar zo’n netwerk niet bestaat. Binnen bedrijven mét een vrouwennetwerk nemen negen op de tien vrouwen (93 procent) erin deel, van wie 85 procent aan een vrouwennetwerk waarin ook mannen zitten.
  • Een stimulerende omgeving: een van de factoren gelinkt aan vooruitgang, is het ontbreken van een dresscode voor werknemers. Ook het bieden van de verantwoordelijkheid en vrijheid om innovatief en creatief te kunnen zijn, is een van de factoren. 62 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat ze het belangrijk vinden om vertrouwen en verantwoordelijkheid te krijgen. Van de werknemers bij organisaties waar veel van de 40 factoren aanwezig zijn, geeft 83 procent aan dat zijn of haar werkgever altijd of regelmatig training aanbiedt om hun vaardigheden up-to-date te houden.

Lees het internationale rapport hier: Getting to Equal 2018.

Onderzoeksmethode

Voor het ‘Getting to Equal 2018’-onderzoek ondervroeg Accenture meer dan 22.000 werkende mannen en vrouwen met een WO-opleiding in 34 landen – inclusief zevenhonderd respondenten in Nederland. Dit alles om te onderzoeken wat er nodig is om een bedrijfscultuur te creëren, waarin vrouwen en mannen gelijke kansen krijgen qua ontwikkeling en salaris. Het onderzoek werd aangevuld met diepte-interviews met ‘fast-track vrouwen’ – vrouwen die zich verder en sneller hebben ontwikkeld binnen hun organisatie dan andere vrouwen – om het inzicht in de problematiek te vergroten. Accenture analyseerde tevens gepubliceerde data over diverse issues die een rol spelen op de werkvloer, inclusief onderwerpen als arbeidskracht, ontwikkeling, een kloof in talent, bedrijfscultuur, seksuele intimidatie, gender per niveau en best practices van bedrijven. Op basis van de enquête en bureauonderzoek ontwikkelde Accenture een econometrisch model om te bepalen welke factoren het meeste verschil maken voor de kansen van vrouwen op vooruitgang. Het model is gebruikt om een reeks ‘wat als’-vragen te ontdekken om de implicaties in termen van vooruitgang en vermindering van de loonkloof te begrijpen als de voorgestelde veranderingen worden geïmplementeerd.

###

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan 40 bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met meer dan 435.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, beïnvloeden de innovaties van Accenture de wijze waarop de wereld werkt en leeft. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.

Voor meer informatie:

Progress Communications

Robbert Vreeburg/Tessa Bron

Tel.: +31 (0)20 - 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country