Accenture Technology Vision 2018: de belangrijkste technologietrends

Nieuw leiderschap nodig om te profiteren van nieuwe technologieën als Artificial Intelligence

Amsterdam, 1 maart 2018 – Snelle ontwikkelingen in Artificial Intelligence (AI) en andere technologieën versnellen de opkomst van slimme ondernemingen en stellen bedrijven in staat zichzelf te integreren in het dagelijks leven van mensen. Dit blijkt uit Accenture Technology Vision 2018, het jaarlijkse technologierapport van Accenture. Het voorspelt welke belangrijke technologietrends de komende drie jaar waarschijnlijk disruptie in het bedrijfsleven teweeg gaan brengen. Maar om te profiteren van groeimogelijkheden en tegelijkertijd een positieve impact te hebben op de samenleving, is een nieuw soort leiderschap nodig dat prioriteit geeft aan vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Het rapport van 2018, ‘Intelligent Enterprise Unleashed’, geeft aan hoe snelle vooruitgang in technologieën – zoals AI, geavanceerde analytics en de cloud – bedrijven in staat stellen om niet alleen innovatieve producten en diensten te ontwikkelen, maar ook de manier te veranderen waarop mensen werken en leven. En dit zorgt weer voor een verandering in de relatie die bedrijven hebben met hun klanten en partners.

Een voorbeeld hiervan is Amazon – niet alleen door zijn enorme aanwezigheid online, maar ook dankzij zijn Echo-apparaat en AI-assistent Alexa. Dit bedrijf is ondertussen al zo’n groot onderdeel geworden van het dagelijks leven, dat projectontwikkelaars in nieuwe appartementencomplexen speciale Amazon-kluisjes bouwen. Ook geven mensen het bedrijf met een nieuw slimslotsysteem fysieke toegang tot hun huis, zodat koeriers pakketten kunnen bezorgen wanneer er niemand thuis is.

Het rapport geeft aan dat deze nieuwste technologische transformatie in die zin uniek is, dat het de eerste keer is dat de verandering tweerichtingsverkeer betreft: mensen maken niet alleen gebruik van de producten en diensten van bedrijven, maar geven ze ook informatie en toegang. Voor dit niveau van ‘geïntegreerde innovatie’ en de mate van vertrouwen is samenwerking nodig. Een samenwerking niet alleen op basis van de producten van een bedrijf, maar ook op basis van zijn doelen en waarden. En bij deze tweezijdige samenwerking horen nieuwe verantwoordelijkheden – voor consumenten, zakelijke partners en de samenleving als geheel – waarvoor leiderschap en inzet van bovenaf nodig zijn.

“Technologie is al een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven en het transformeert grote delen van de samenleving”, zegt Martijn Smit, Technology Lead bij Accenture Nederland. “Vroeger breidden steden zich uit rondom havens en later rondom spoorwegen. En ook toen elektriciteit gemeengoed werd, deelden mensen hun leven opnieuw in. Tegenwoordig ontwikkelt de wereld zich rondom digitale innovatie – en daarmee ook om de bedrijven die deze diensten leveren. Hiervoor is een nieuw soort relatie nodig, gebaseerd op vertrouwen en het delen van grote hoeveelheden persoonlijke informatie.”

Slimme organisaties begrijpen dat deze nieuwe maatschappelijke verwachtingen omgebogen kunnen worden tot een kracht van het bedrijf. Ze gebruiken de grotere hoeveelheid interacties om samenwerkingen op te bouwen met klanten, werknemers, de overheid en de gemeenschap. En dit gaat verder dan alleen het speelveld van consumenten of het bedrijfsleven. Zo werkt Tesla momenteel samen met overheden om de ontwikkeling van richtlijnen voor zelfrijdende auto’s te versnellen. En Siemens creëert nieuwe samenwerkingen en integreert zichzelf in de architectuur van zijn zakelijke partners met het leveren van MindSphere: het besturingssysteem voor Internet of Things (IoT), dat gebruikt kan worden voor verschillende toepassingsgebieden, zoals productieapparaten of ‘Smart Grid’-onderdelen.

De Accenture Technology Vision constateert vijf opkomende Accenture Technology Vision 2018 die bedrijven moeten aanpakken om de samenwerkingen te ontwikkelen, die nodig zijn om succesvol te zijn in de moderne digitale economie.

  1. ‘Burger AI’: Articial Intelligence voor bedrijven en de samenleving. Hoe meer mogelijkheden AI biedt, hoe groter de impact op het leven van mensen. Bedrijven die willen profiteren van de mogelijkheden van AI, moeten zich bewust zijn van deze impact en hun AI zo inrichten, dat het een verantwoordelijke vertegenwoordiger van hun bedrijf is. 
  2. ‘Verlengde realiteit’: het einde van afstand. Virtual Reality- en Augmented Reality-technologieën veranderen de manier waarop mensen leven en werken doordat ze de afstand tussen mensen, informatie en ervaringen wegnemen.
  3. ‘Waarheidsgetrouwe data’: het belang van vertrouwen. Bedrijven opereren steeds meer op basis van data, waardoor ze te maken krijgen met een nieuw soort kwetsbaarheid: onnauwkeurige, gemanipuleerde en afwijkende data die leiden tot verkeerde zakelijke inzichten en beslissingen. Om deze uitdaging te adresseren, moeten bedrijven een tweezijdig mandaat volgen om waarheidsgetrouwheid te maximaliseren en stimulansen voor datamanipulatie te minimaliseren.
  4. ‘Frictieloos ecosysteem’: bouwen voor samenwerking op schaal. Voor groei zijn bedrijven afhankelijk van samenwerkingen op technologiegebied. Maar hun eigen legacy-systemen zijn niet ontworpen om samenwerkingen op grote schaal te ondersteunen. Om volledig gebruik te kunnen maken van de Connected Intelligent Enterprise moeten bedrijven zichzelf eerst opnieuw uitvinden.
  5. ‘Internet of Thinking’: slimme systemen creëren. Bedrijven zetten sterk in op slimme omgevingen via robotica, AI en unieke ervaringen. Het tot leven brengen van deze slimme omgevingen vraagt niet alleen om belangrijke vaardigheden en extra personeelsinzet, maar ook om het moderniseren van huidige bedrijfstechnologische infrastructuren. 

Al bijna achttien jaar neemt Accenture op een systematische manier het bedrijfslandschap onder de loep om opkomende technologietrends te identificeren, die het grootste potentieel hebben om bedrijven en sectoren drastisch te veranderen. Ga voor meer informatie over het rapport van dit jaar naar www.accenture.com/technologyvision of volg de conversatie op Twitter via #TechVision2018.

Over de methodologie

De Accenture Technology Vision wordt jaarlijks ontwikkeld door Accenture Labs en Accenture Research. Voor het rapport van 2018 bestond het onderzoeksproces uit het verzamelen van input van de Technology Vision External Advisory Board, een groep van zo’n 25 ervaren individuen in de publieke en private sector, de academische wereld, venture capitalists en ondernemingen. Daarnaast interviewde men technologiespecialisten, experts in de branche en bijna honderd Accenture-managers. Tegelijkertijd zette Accenture Research een wereldwijde online survey uit bij onder meer 6.300 bedrijfs- en IT-managers in 25 landen en 18 sectoren om inzicht te verkrijgen in de adoptie van opkomende technologieën. De survey zorgde voor inzicht in de belangrijkste uitdagingen en prioriteiten voor de adoptie van, en investering in technologie. Respondenten bestonden voornamelijk uit C-level leidinggevenden en directors die in de meeste gevallen werkzaam zijn bij bedrijven met een jaaromzet van meer dan 6 miljard dollar.

###

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan veertig bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie, en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met meer dan 435.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, beïnvloeden de innovaties van Accenture de wijze waarop de wereld werkt en leeft. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.

Voor meer informatie:

Robbert Vreeburg / Tessa Bron

Tel.: +31 (0)20 363 11

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country