Disruptie geen willekeurig fenomeen

Onderzoek van Accenture: bijna twee derde van de grote bedrijven heeft te maken met een hoog niveau van branchedisruptie

Amsterdam, 26 februari 2018 – Nieuw onderzoek van Accenture wijst uit dat voor de meeste grote  bedrijven wereldwijd branchedisruptie de nieuwe werkelijkheid is. Volgens het onderzoek is disruptie niet iets dat buiten de controle valt van managers, maar dat het een patroon heeft dat geïdentificeerd en begrepen kan worden zodat men zich erop kan voorbereiden.

Het onderzoek analyseerde meer dan 3.600 bedrijven met een jaaromzet van ten minste 100 miljoen dollar uit 82 landen op twee aspecten: het huidige niveau van disruptie en gevoeligheid voor toekomstige disruptie. De twee belangrijkste resultaten zijn dat bijna twee derde (63 procent) van de bedrijven momenteel te maken heeft met hoge disruptieniveaus, en dat twee vijfde (44 procent) tekenen toont van gevoeligheid voor disruptie in de toekomst.

273445 afb%201 ba89fa large 1519642432

Branchedisruptie is al aan de orde van de dag voor de meerderheid van de bedrijven wereldwijd, aldus Accenture’s nieuwe ‘Disruptie-Index’

Als onderdeel van het onderzoek ontwikkelde Accenture een ‘Disruptie-Index’ door disruptie op te delen in de belangrijkste componenten. De onderzoekers keken hierbij naar de aanwezigheid en marktpenetratie van disruptiebedrijven, maar ook naar de financiële prestaties van de gevestigde spelers, operationele efficiëntie, toewijding aan innovatie en verdediging tegen aanvallen.

Managers kunnen deze index gebruiken om te begrijpen wat de positie van hun branche is en waarom. Hiermee kunnen ze risico’s en kansen bepalen – en zich vervolgens voorbereiden op de juiste strategische reactie. Accenture heeft de index toegepast om bedrijven in 20 branches en 98 subcategorieën te positioneren in vier disruptiefases:

  • Bestendigheid: disruptie is evident, maar niet levensbedreigend. Gevestigde bedrijven hebben nog altijd structurele voordelen en bieden consistente prestaties. Een vijfde (19 procent) van de bedrijven, waaronder in de autoretailbranche-, sector voor alcoholische dranken- en de gediversifieerde chemicaliënindustrie, vallen in deze fase.
  • Kwetsbaarheid: het huidige disruptieniveau is matig, maar gevestigde bedrijven zijn door structurele productiviteitsuitdagingen zoals hoge arbeidskosten wel gevoelig voor toekomstige disruptie. Een vijfde (19 procent) van de bedrijven, waaronder in de verzekeringssector, de gezondheidszorg en de consumptiegoederensector, vallen in deze fase.
  • Volatiliteit: hogere kans op heftige, plotselinge verandering; wat voorheen sterktes waren, zijn zwaktes. Bedrijven in deze fase (25 procent van de onderzochte bedrijven), waaronder die in de consumententechnologie, gediversifieerde bank-, reclame- en transportsector, lopen extra risico.
  • Levensvatbaarheid: disruptie is een constante; concurrentievoordeel is vaak van korte duur doordat continu nieuwe disruptors opkomen. Meer dan een derde van de bedrijven (37 procent), waaronder software- en platformdienstverleners, telecommunicatie-, media- en hightech-bedrijven en autofabrikanten, vallen in deze fase.

“Disruptie is continu en onvermijdelijk, maar het is ook voorspelbaar”, zegt Frank Rennings, Digital Lead bij Accenture Nederland. “Managers moeten bepalen waar hun bedrijf past binnen dit disruptielandschap en hoe snel zij kunnen veranderen. Hoe duidelijker zij zien wat er om hen heen verandert, hoe beter ze kansen kunnen voorspellen en richting bepalen. Door hun corebusiness te transformeren, kunnen ze disruptie niet alleen overleven, maar er zelfs op gedijen. Digitalisering is hier een essentieel onderdeel van: uit het onderzoek blijkt dat hoe lager een bedrijf hierop presteert, hoe groter de kans dat zij ontvankelijk zijn voor toekomstige disruptie.”

273446 capture 4d98cb large 1519642437

Waar staat uw bedrijf momenteel? – Accenture’s Disruptie-Index plaatst sectoren in vier disruptiefases

Volgens het onderzoek vereist elke fase een andere strategie:

  • In de bestendigheidsfase moeten bedrijven hun legacy-zaken opnieuw uitvinden in plaats van te focussen op het behouden ervan. Dit betekent dat ze stappen moeten nemen om leidend te blijven op kosten in hun kernactiviteiten en belangrijke aanbiedingen relevanter te maken voor klanten, bijvoorbeeld door ze niet alleen goedkoper maar ook beter te maken.
  • In de kwetsbaarheidsfase moeten bedrijven hun legacy-zaken productiever maken om toekomstinnovaties te kunnen ontwikkelen en ervan te profiteren, zowel van eigen innovaties als die van concurrenten. Bijvoorbeeld door minder afhankelijk te worden van vaste activa en financieel rendement te halen uit ongebruikte middelen.
  • In de volatiliteitsfase is het op besluitvaardige maar verstandige wijze veranderen van de huidige koers de enige manier om te overleven. Gevestigde bedrijven moeten hun kerntaken radicaal transformeren en nieuwe taken opschalen. Maar die verandering moet niet te snel plaatsvinden, anders bestaat de kans dat ze zich financieel te veel oprekken; veranderen ze echter te langzaam, dan lopen ze de kans om achterop te raken.
  • In de levensvatbaarheidsfase moeten bedrijven een constante staat van innovatie omarmen. Bijvoorbeeld door de penetratie van innovatief aanbod onder bestaande klanten te vergroten en door agressief uit te breiden naar naastliggende of onaangeboorde markten door te profiteren van de kracht van hun versterkte en innovatiegedreven corebusiness.

Over Accenture

Accenture is wereldwijd een toonaangevende dienstverlener met een uitgebreide reeks diensten en oplossingen op het gebied van strategie, advies, technologie, digitale en operationele dienstverlening. Door de combinatie van een ongeëvenaarde ervaring en specialisaties in meer dan 40 bedrijfstakken en voor alle bedrijfsdisciplines – ondersteund door ’s werelds grootste leveringsnetwerk – werkt Accenture op het snijvlak van bedrijfsleven en technologie en helpt het klanten hun prestaties te verbeteren, die van duurzame waarde zijn voor hun aandeelhouders. Met meer dan 435.000 medewerkers die in meer dan 120 landen klanten bedienen, beïnvloeden de innovaties van Accenture de wijze waarop de wereld werkt en leeft. Kijk voor meer informatie op: www.accenture.nl.

# # #

Voor meer informatie:

Progress Communications

Robbert Vreeburg / Tessa Bron

Tel.: +31 (0)20 363 11

E-mail: accenture@progresscommunications.nl

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country