Rapport van Datto: ransomware kost het Europese midden- en kleinbedrijf 80 miljoen euro aan downtime

Amsterdam – 12 februari 2018 Datto, Inc., de toonaangevende leverancier van dataprotectieoplossingen, publiceert zijn Europese ‘State of the Channel Ransomware Report’. Dit rapport is gebaseerd op antwoorden van channelpartners van Datto. Deze 150 managed service providers (MSP’s) bedienen samen ruim één miljoen mkb’ers in Europa. Het rapport brengt het kennisniveau van de mkb’ers op het gebied van ransomware en de regelmaat van aanvallen in kaart.

Het volledige rapport is hier beschikbaar. Dit zijn de belangrijkste bevindingen.

  • In de periode tussen 2016 en 2017 heeft ransomware het Europese midden- en kleinbedrijf 80 miljoen euro gekost aan downtime.
  • Sommige bedrijven zien het betalen van losgeld nog altijd als de beste optie om downtime te voorkomen. 21 procent van het mkb ging tot betaling over. Achttien procent hiervan kreeg daarmee echter nog steeds geen toegang tot de versleutelde data.
  • Het gevraagde losgeld bedroeg gemiddeld tussen de 395 euro en 1.588 euro.
  • Elf procent van alle MSP’s zei dat de ransomware na de eerste aanval op de systemen van mkb-klanten achterbleef om later opnieuw toe te slaan.
  • Ondanks de groeiende regelmaat van ransomwareaanvallen blijft het aantal gemelde incidenten laag. Door minder dan 33 procent wordt aangifte bij de politie gedaan. Dit komt waarschijnlijk doordat mkb’ers liever niet aan de grote klok willen hangen dat ze slachtoffer van ransomware zijn geworden.
  • Onvoldoende beveiligingstraining (45 procent) en phishingmails (42 procent) werden aangewezen als de belangrijkste oorzaken van ransomwareaanvallen.
  • 94 procent van alle gemelde incidenten vond plaats ondanks de aanwezigheid van antivirussoftware.
  • 54 procent van alle MSP’s zei dat mkb-klanten zonder betrouwbare back-up- en disaster recovery-oplossing niet volledig van een aanval konden herstellen. 93 procent van alle bedrijven die daar wel over beschikten, slaagde daar wel in.

Gerrit-Jan van Wieren, Sales Director van de Benelux en Scandinavië bij Datto, zei het volgende over het rapport:

“De gevolgen van ransomware zijn drieledig. De kosten van het losgeld, downtime en reputatieschade kunnen het voortbestaan van het mkb in gevaar brengen. Er is daarom meer bewustwording op dit gebied nodig. Daaraan kan worden bijgedragen door slachtoffers aan te moedigen om aangifte te doen van aanvallen. De autoriteiten kunnen op deze manier informatie uit de praktijk gebruiken voor het verbeteren van bewustwording, preventie, detectie en vervolging van daders.”

“Een ander alarmerend feit is, dat de respondenten de toenemende effectiviteit van ransomware wijten aan een gebrek aan beveiligingstraining. Veel kleine en middelgrote bedrijven bieden hun personeel niet eens basistraining aan en hopen maar dat er niets gebeurt. Dit vergroot echter de kans dat phishingmails en andere social engineering-aanvallen effect sorteren. Bedrijven moeten hun werknemers zodanig informeren, dat ze in staat zijn om tekenen van gevaar te herkennen.”

“Bescherming bieden tegen ransomware vraagt om een cybersecuritystrategie die uit meerdere lagen is opgebouwd. Geen enkel verdedigingsmechanisme is op zichzelf genoeg. Dat blijkt wel uit het aantal succesvolle aanvallen die, ondanks de aanwezigheid van een antivirusoplossing, plaatsvonden. Cybersecuritytraining moet worden gecombineerd met antimalwaretools. Als laatste verdedigingslinie wordt aangeraden om gebruik te maken van een betrouwbare back-up- en disaster recovery-oplossing. Mkb’ers die regelmatig snapshots van hun netwerk maken, kunnen na een ransomwareaanval hun systemen op eenvoudige wijze terugzetten naar een tijdstip van vóór het incident. Op die manier hoeven ze geen losgeld te betalen en ondervinden ze geen downtime doordat hen de toegang tot bedrijfskritische data wordt ontzegd.”

“Kleine en middelgrote bedrijven die een beroep doen op de expertise en in de praktijk bewezen technologie van een MSP, kunnen zich effectiever indekken tegen ransomware en de verlammende downtime die daarmee gepaard gaat.”

#  #  # 

Over Datto   

Datto beschermt bedrijfsgegevens en biedt tienduizenden snelgroeiende bedrijven over de gehele wereld een veilige verbinding. Datto’s Total Data Protection-oplossingen zorgen voor probleemloze toegang tot bedrijfsgegevens op locatie, onderweg en in de cloud. Wereldwijd vertrouwen duizenden IT-dienstverleners op Datto’s combinatie van toonaangevende technologie en toegewijde dienstverlening, die er samen voor zorgen dat bedrijven ‘always on’ zijn. Het hoofdkantoor van Datto wereldwijd staat in Norwalk, Connecticut (VS). Het Europese hoofdkantoor staat in Reading, Engeland. Andere vestigingen bevinden zich in Rochester, Boston, Portland, Toronto, Londen, Singapore, Sydney, Frankfurt en Amsterdam. Bezoek www.datto.com voor meer informatie.   

Perscontact   

Progress Communications   

Inger Hund & Tessa Bron 

T. 020 363 11 52   

 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country