Schrijnend tekort aan personeel in de logistieke en transportsector

- Vacatures werden het afgelopen jaar veertig procent minder bekeken dan in jaar ervoor

- Vooral ervaren logistiek managers zijn moeilijk te vinden

Amsterdam, 6 november 2017 – Het aantal vacatures in de logistieke en transportsector is het afgelopen jaar sterk gestegen. Dit blijkt uit eigen cijfers van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. Het aantal vacatures in deze sector is tussen 2016 en 2017 met dertig procent toegenomen. Hoewel het Sectorinstituut Transport en Logistiek begin juli 2017 meldde dat er 140.000 mensen in de logistieke sector werken – het hoogste aantal sinds 2009 –, lijkt de interesse vanuit de beroepsgroep af te nemen. De cijfers van Indeed laten namelijk verder zien dat de vacatures in de logistieke en transportsector het afgelopen jaar veertig procent minder vaak werden bekeken dan in het jaar ervoor. Daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.

285075 indeed2 cc69e1 large 1531475142

Vraag overstijgt aanbod

De vraag naar logistiek personeel groeit. Met name door de groei en populariteit in e-commerce neemt ook de vraag naar pakketbezorgers en werknemers in distributiecentra toe. Zo deed Coolblue recent nog een oproep voor duizend nieuwe bezorgers. En met de aankomende feestdagen in zicht zal de vraag naar logistiek werknemers alleen maar blijven toenemen.

Volgens de data van Indeed hebben bedrijven in Nederland vooral moeite om hun vacatures voor ervaren logistiek managers in te vullen. Van alle vacatures voor deze functie blijft 57 procent langer dan zestig dagen openstaan op Indeed. “Nederland is een grote, internationale speler op het gebied van handel en daarmee ook van transport en logistiek. Nu de economie aantrekt, bloeit de logistieke sector op en neemt de vraag naar personeel hard toe. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor de sector met een tekort aan onder anderen logistiek managers kampt. Door de versnelde digitalisering van de logistieke sector neemt juist de vraag naar hoger opgeleide werknemers die data snel kunnen analyseren en toepassen, toe”, aldus Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed.

285076 indeed3 7a44c4 large 1531475144

Het tekort aan medewerkers beperkt zich niet alleen tot ervaren logistiek managers. De gehele logistieke sector heeft het zwaar. Op de tweede plaats van moeilijkst in te vullen vacatures staat die van (senior) supply chain specialist (49 procent blijft langer dan zestig dagen openstaan), gevolgd door vacatures voor transportplanners (33%), logistiek analisten (31%) en supply chain engineers (31%).

“De logistieke sector staat voor een grote uitdaging als het gaat om het vinden van personeel”, vervolgt Poos. “Maar dit biedt ook de kans voor organisaties in de logistieke sector om zich te onderscheiden en door kandidaten sneller gevonden te worden. Door je als organisatie te verdiepen in wat kandidaten willen en hoe zij naar een baan zoeken, kun je daar onder andere met vacatureteksten en specifiekere functietitels goed op in springen. Dit helpt om de kans op een goede match tussen de vacature en werkzoekende te vergroten.”

###

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country