Onderzoek Indeed: vraag naar blockchain-experts groeit

Amsterdam, 26 juli 2017 – De vraag naar blockchain-experts groeit. Tegelijkertijd is deze expertise op de arbeidsmarkt erg schaars. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld. Indeed keek in de periode november 2016 tot en met mei 2017 naar het voorkomen van de term blockchain in vacatures. Blockchain is de technologie achter de bitcoin, maar kent ook allerlei andere innovatieve toepassingen. De kern van de technologie is het zodanig vastleggen van transacties, dat die niet zijn te veranderen. Een bekende omschrijving van blockchain is: “een gedistribueerde database die een gestaag groeiende lijst bijhoudt van data-items die bestand zijn tegen manipulatie en vervalsing.”

De belangstelling voor blockchain is in een zeer korte tijd heel snel gegroeid. In 2015 was de zoekterm in vacatures zo goed als onbekend. In 2016 kwam de term in zeventien procent van de vacatures voor. Dat groeide in mei 2017 naar maar liefst 28 procent.

Indeed onderzocht verder hoe vaak deze term terugkomt in zoekopdrachten van werkzoekenden. Het percentage zoekopdrachten met deze term lag in 2016 op zes procent. In januari 2017 begon zich een stijging af te tekenen omtrent zoekopdrachten naar blockchain-functies en in mei 2017 was er sprake van een verdrievoudiging (achttien procent) ten opzichte van januari 2017. Dit betekent dat banen die gerelateerd zijn aan blockchain-technologie aan populariteit winnen.

Hoewel er steeds meer banen rond blockchain-technologie beschikbaar komen, merkt Indeed dat die moeilijker in te vullen zijn. Meer dan vijftien procent van de vacatures voor blockchain-manager staan meer dan zestig dagen open, wat betekent dat er ondanks de stijgende interesse toch nog steeds een tekort is aan blockchain-profielen. Ook developers die meer en meer met blockchain te maken krijgen, zijn schaars op de arbeidsmarkt. Meer dan twintig procent van de developer-banen blijft meer dan zestig dagen open op Indeed.

Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed: “Zeker technologiebedrijven moeten vaak met elkaar concurreren om toptalenten in de sector te werven. Dit merken we ook op Indeed. De impact van blockchain op de arbeidsmarkt is groot, aangezien deze technologie mogelijk de wereld kan veranderen, zoals de manier waarop het internet dat gedaan heeft. Recruiters zullen dus creatieve strategieën moeten creëren om geschikte kandidaten op het vlak van blockchain voor zich te winnen. Daar ligt een flinke uitdaging. De wervingstechnieken van technologiebedrijven kunnen dan ook een inspiratie zijn voor andere sectoren in de huidige arbeidsmarkt.”

###

Over Indeed

Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info

Progress Communications

Inger Hund / Corinna Peekel

Tel.: 020 363 11 52 

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country