Een op de tien werknemers gaat met bedrijfsbus op vakantie

Bedrijfstankpas bovendien misbruikt voor tanken met de privéauto

Utrecht, 24 juli 2017 – Chauffeurs die voor hun werk in een bedrijfsbus rijden, gebruiken die niet altijd alleen voor zakelijke doeleinden. Zo wordt de bus weleens gebruikt voor privéverhuizingen en gaan sommige werknemers er zelfs mee op vakantie. Daarnaast wordt de bedrijfstankpas weleens gebruikt voor het bijtanken van een privévoertuig, zo blijkt uit onderzoek van Fleetmatics. De leverancier van fleetmanagementoplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen ondervroeg samen met onderzoeksbureau Panelwizard 536 bestuurders van bestelbussen en -auto’s, kleine trucks en pick-uptrucks.

Bijklussen met bedrijfsbus

De manier waarop werknemers die in een bedrijfsbus rijden, hun zakelijke voertuig inzetten voor privédoeleinden, varieert. Het opvallendste resultaat dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat sommige werknemers met hun bedrijfsbus op vakantie gaan. Maar liefst een op de tien heeft het voertuig daar ooit voor gebruikt. Daarnaast gebruikt een aanzienlijk deel de bedrijfsbus weleens voor privédoeleinden zonder daarvoor toestemming te hebben. 21 procent zet het zakelijke voertuig in voor bijvoorbeeld een verhuizing of om in eigen tijd bij te klussen. Saillant detail is, dat van de ondervraagden 71 procent daarbij rondrijdt met het bedrijfslogo op het voertuig.

Brandstofdiefstal

“Het gaat hier niet zomaar om onschuldige overtredingen”, zegt Jan Willem Doornbos, Marketing Manager Benelux van Fleetmatics. “Ongeoorloofd privégebruik van een bedrijfswagen kan op een hoge boete van de Belastingdienst komen te staan. En als werknemers bijklussen met de bedrijfsnaam op de bus, kan dat bij matig of slecht werk schade opleveren aan de bedrijfsreputatie.”

De meest ernstige vorm van misbruik van bedrijfsmiddelen die uit de resultaten naar voren komt, is echter brandstofdiefstal. Van de onderzochte werknemers met een bedrijfstankpas misbruikt een op de vijftien die kaart weleens om de privéauto bij te tanken.

Kleine pakkans

Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers in dit soort gevallen nagenoeg nooit op hun gedrag worden aangesproken. Een overgrote meerderheid (96 procent) werd überhaupt nooit door zijn werkgever aangesproken op zijn rijgedrag of brandstofverbruik, en ook niet over andere zaken als snelheidsboetes of met tips voor een zuiniger rijstijl. Volgens Doornbos is het daarom belangrijk dat werkgevers beter inzicht verkrijgen in hoe werknemers dit soort bedrijfsmiddelen inzetten. “Niet weten wat er met de bedrijfseigendommen gebeurt, kan tot hoge kosten leiden. Bedrijven zouden daarom moeten investeren in technologie die inzicht geeft in wat er met de bedrijfswagens gebeurt en die helpt om brandstoffraude op te sporen.”

Over Fleetmatics

Fleetmatics, a Verizon company, is wereldwijd een toonaangevend leverancier van fleetmanagementoplossingen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het bedrijf levert zijn oplossingen als Software-as-a-Service (SaaS). Ondernemingen gaan met de Fleetmatics-oplossing de uitdagingen aan rondom het beheren van lokale wagenparken en vergroten hiermee de productiviteit van hun mobiele-personeelsbestand door actiegerichte, zakelijke data te halen uit realtime en historische voertuig- en bestuurdersgegevens. De intuïtieve, kosteneffectieve en webgebaseerde oplossingen van Fleetmatics bieden wagenparkbeheerders inzicht in locatie, brandstofgebruik, snelheid, afgelegd aantal kilometers en andere meetbare data over werknemers die regelmatig onderweg zijn. Dit stelt hen in staat tot het verlagen van operationele en kapitale kosten en het verhogen van inkomsten.

Meer informatie

Lianne van Dijk / Kinyi Tsui – Progress Communications

Tel: +31 (0)20 363 11 52

Over Progress Communications Nederland

Wij zijn een Benelux PR-bureau voor B2B- en B2C-bedrijven in de ICT en consumentenelektronica.

Onze PR-consultants blijven allemaal langer op kantoor voor de webcast van Windows 10 of een koerier die nog een mooie robotstofzuiger komt afleveren. We houden ervan om onze klanten te positioneren als thought leaders in hun segment en we zijn te vinden op beurzen als Infosecurity, Mobile World Congress (MWC), International Broadcasting Convention (IBC), Integrated Systems Europe (ISE), IFA enCeBIt. Als techliefhebbers genieten we van mooie wearables, slimme thermostaten en innovaties.

Bovenal worden we blij van een uitstekende score voor onze klant in de media. Wij geloven dat dit alleen te bereiken is door een goede samenwerking. Samen met onze klant vormen we een team. Samen achterhalen en bepalen we de doelgroepen. Om vervolgens de boodschappen te definiëren, deze boodschappen consistent te verwerken in de storytelling en de juiste media te selecteren. Van eigen platformen (owned media) en betaalde kanalen (paid media) tot en met free publicity (earned media) – of een combinatie daarvan.

Dit zijn klussen die wij al sinds 2002 dagelijks klaren. Hierdoor weten we elke communicatieboodschap op het juiste moment via het juiste kanaal bij de juiste mensen te krijgen. Dat doen we met enthousiaste PR-consultants vanuit onze kantoren in Amsterdam en Brussel.

berichten
×

Select country